Kolejka Linowa Locarno - Madonna del Sasso - Orselina ~ Okiem obiektywu

Kolejka Linowa Locarno - Madonna del Sasso - Orselina

Nie ma chyba milszego i wygodniejszego sposobu by dostać się do Sanktuarium Madonna del Sasso w Orselinie, które góruje nad Locarno. Mam już pewne doświadczenie w podróży podobnymi kolejkami - chociażby w Como czy Budapeszcie. Podczas mojego pobytu w Locarno, w wagonikach nie było tłoczno, ale w sezonie trzeba czekać w długich kolejkach. Uwaga! Za podróż Standseilbahn Locarno - Orselina, zapłacisz tylko gotówką a sama podróż nie jest tania. Nie masz jednak innej alternatywy, oprócz wspinaczki po schodach.
Kolejka Linowa Locarno - Madonna del Sasso - Orselina
Dlaczego krowy biegają po łąkach z zawieszonymi na szyjach dzwonkami? Dlaczego w oknach nowoczesnych budynków wciąż montuje się ciężkie drewniane okiennice? Dlaczego niektóre kolejki górskie do dzisiaj poruszają się za pomocą wiekowych mechanizmów? Bo taka jest tradycja.

Tak Agnieszka Kamińska, w swojej książce - Szwajcaria. Podróż przez raj wymyślony - tłumaczy fakt używania do dziś wiekowych mechanizmów. funkcjonujących także w Funicolare Locarno.
Książkę: Szwajcaria. Podróż przez raj wymyślony, możesz kupić w Empiku a korzystając z letyshopsotrzymasz 2,4% zwrotu gotówki tzw. cashbacku.

  

Historia Kolejki Locarno - Madonna del Sasso - Orselina

  
Wszystko zaczęło się w 1896 r. kiedy to Francesco Muschietti, Giuseppe Varenna i Domenico Rigola złożyli wniosek o koncesję na budowę kolejki linowo-terenowej prowadzącej do Sanktuarium Madonna del Sasso. Otrzymali go w następnym roku, ale ponieważ jeden z inicjatorów zmarł, a inny wyemigrował, nic się właściwie nie wydarzyło, dopóki nie utworzono nowego komitetu utworzonego z inicjatywy Giovanniego Pedrazziniego. W skład nowego komitetu wszedł Domenico Rigola, jedyny ocalały z pierwszych trzech inicjatorów. Poza nim w komitetcie znaleźli się Luciano i Francesco Balli. W ten sposób 19 czerwca 1903 r. powstało Towarzystwo Budowy Kolejki: Locarno - Madonna del Sasso - Orselina.
Standseilbahn Locarno - Orselina
Projekt budowy kolei linowej został opracowany przez Giuseppe Martinoli, inżyniera z Blenio, a projektem technicznym kolei zajął się Bosshard, inżynier z Zurychu odpowiedzialny m.in. za kolejkę linową w Dolder. Po zatwierdzeniu projektów, prace zostały powierzone firmie Garavatti z siedzibą w Varese a następnie niezwłocznie rozpoczęte.

Stacja początkowa kolejki została zbudowana za domem rodziny Rusca. Poza licznymi ulepszeniami technicznymi i praktycznymi, stacja początkowa nie zmieniła się od tego czasu.

Trasa kolejki o długości 813 metrów biegnie wzdłuż rzeki Ramogna i przebiega przez trzy gminy: Locarno, Muralto i Orselina. Punktem kulminacyjnym podróży jest wiadukt z jedenastoma łukami. W tym miejscy nachylenie kolejki jest najbardziej strome, ok 30%.

Koszty budowy kolejki, szacowane na 325 000 CHF, ostatecznie wyniosły 469 965 CHF.

O tym, że ludzie stojący za budową kolejki linowej byli dalekowzroczni i odważni, świadczy fakt, że nawet gdy pracowali nad budową kolejki, już myśleli o jej przedłużeniu do San Bernardo i Brè. Marzenie to spełniło się dzięki kolejce linowej drugiej generacji - Cardada Cimetta - zbudowanej w 1952 r., którą dostać się można na szczyt góry Cimetta 1670 m n.p.m..
Locarno - Madonna del Sasso - Orselina
Budowę linii kolejki - Standseilbahn Locarno - Orselina, rozpoczęto pod koniec 1904 r.. Budowa została ukończona w nieco ponad rok a pierwsi pasażerowie mogli ją przetestować już 16 lutego 1906 r.

Kolejka zaczęła działać 1 marca 1906 r.. W 1907 r., tj. w pierwszym roku pełnej eksploatacji kolejki, przewieziono 116 529 osób i 611 psów. Dwa lata później liczba pasażerów wzrosła do 146 999 osób.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat, kolejka linowa Locarno - Madonna del Sasso - Orselina, przewoziła średnio 350 000 osób rocznie.
 

Charakterystyka kolejki linowej Locarno - Madonna del Sasso - Orselina

 
Rozstaw szyn kolejki Locarno - Orselina ma szerokość1000 mm. Długość kolejki to 825 metrów a przewyższenie to 173 metry (nachylenie 30%). Na trasie znajduje się 85-metrowy tunel. Wagony kursujące na linii pochodzą z 1958 r. i mieszczą po 70 osób każdy. Prędkość podróży wynosi 12,6 km/h.
Kolejka Linowa Locarno - Madonna del Sasso - Orselina
Godziny otwarcia: 
Kolejka otwarta jest przez cały rok. 

Rozkłady jazdy i ceny:
Przejazd w obie strony:
- dorośli 7,20 CHF
- dzieci 3,60 CHF

Przejazd w jedną stronę:
- dorośli 4,80 CHF
- dzieci 2,20 CHF

Rowery i MTB: 2,20 CHF (transport bez gwarancji)

Więcej informacji: www.funicolarelocarno.ch

Inne miejsca warte odwiedzenia: MAPA
GPS: 5QCX+GR Locarno, Szwajcaria