10 faktów o Titanicu, których nie znacie ~ Okiem obiektywu

10 faktów o Titanicu, których nie znacie

W południe 10 kwietnia 1912 roku w angielskim porcie Southampton padł rozkaz "Cała naprzód" i rozpoczął się pierwszy i jak się okazało ostatni rejs Titanica. W tamtym czasie był to najbardziej luksusowy oraz największy statek świata: miał 268,99 metra długości i miał być niezatapialny.
W nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, podczas swojego dziewiczego rejsu na trasie Southampton-Cherbourg - Queenstown - Nowy Jork, Titanic zderzył się z górą i zatonął. Ta katastrofa do dziś wywiera wpływ na twórców pop kultury.

10 faktów o Titanicu, których nie znacie

1. Podczas wodowania Titanica nie odbyło się uroczyste rozbijanie butelki szampana o burtę.
2. Pierwotnie dziewiczy rejs Titanica zaplanowano na luty 1912 roku.
3. Dzień przed wypłynięciem Titanica w piątej kotłowni zapalił się z nieznanych przyczyn skład węgla. Ogień udało się opanować, lecz uszkodził on gródź wodoszczelną, którą potem zasmarowano olejem i zamaskowano. Wiadomość tę trzymano w ścisłej tajemnicy przed pasażerami.
4. Podczas wypłynięcia Titanica z portu o mały włos nie doszło do zderzenia z inną jednostką – statek New York oderwał się z lin cumowniczych, co spowodowało godzinną przerwę w początkowej fazie rejsu.
5. Na pełne morze Titanic wypłynął dopiero 11 kwietnia rano.
6. Cztery kominy Titanica były lekko pochylone w kierunku przeciwnym do rufy – ostatni z nich był jednak atrapą i nie służył do pracy. Duża liczba kominów, w opinii wielu pasażerów, świadczyła o klasie statku.
7. Wbrew powszechnej opinii – ani konstruktorzy Titanica, ani przedstawiciele White Star Lin (armatora) czy stoczni Harland & Wolff, nie użyli nigdy sformułowania „niezatapialny statek”. Opinię tę rozpowszechniła firma Stone & Lloyd, która produkowała grodzie wodoszczelne.
8. Podczas budowania klatki schodowej pierwszej klasy wzorowano się na salonach króla Wilhelma oraz królowej Marii, a także Ludwika XIV.
9. Kapitanem Titanica mianowano Edwarda Johna Smitha, który w dniu wypłynięcia statku przepracował dla White Star Line 32 lata. Rejs Titanicem miał być ostatnim przed odejściem Smitha na emeryturę.
10. W ostatniej chwili pracę na Titanicu stracił najsłynniejszy radiotelegrafista świata, Jack Binns, który zasłynął działaniami ratowniczymi podczas kolizji statku RMS Republic w 1906 roku – dzięki jego odwadze zginęło wówczas zaledwie sześć osób, jednak cały liniowiec zatonął.