Kiedy Batory wrócił do Polski po wojnie

30 kwi 2015

Kiedy Batory wrócił do Polski po wojnie

30 kwietnia 1947 r. po raz pierwszy od zakończenia II wojny światowej przybył do Gdyni transatlantyk MS Batory. 11 lat wcześniej, w porcie macierzystym, na pokładzie statku załopotała polska bandera.

Kiedy Batory wrócił do Polski po wojnie

Historia powrotu Batorego do Polski po wojnie


Transatlantyk MS Batory został zbudowany w 1936 roku we włoskiej stoczni Monfalcone. Przed wybuchem II wojny światowej pływał jako statek pasażersko-drobnicowy na trasie Gdynia - Kopenhaga - Nowy Jork – Halifax. Po wybuchu wojny, statek został przebudowany i wyczarterowany przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. brytyjskiemu Ministry of Shipping. Od grudnia 1939 r. służył jako transportowiec wojska, a od sierpnia 1942 r., po modernizacji w stoczni Glasgow, pełnił funkcję transportowca desantowego.

Batoremu wyposażono m.in. działo 152 mm, 2 działa przeciwlotnicze 76 mm, 2 działa przeciwlotnicze 40 mm, 6 dział przeciwlotniczych 20 mm oraz 4 wyrzutnie niekierowanych przeciwlotniczych pocisków rakietowych (po 12 rakiet). Statek miał także 12 kutrów desantowych typu LCP(R), 12 szturmowych kutrów desantowych typu LCP(S) oraz kuter desantowy typu LCM(3).

W czasie wojny Batory przetransportował około 120 tysięcy żołnierzy i cywilów w 59 podróżach. Pływał w konwojach po Morzu Śródziemnym, Czerwonym i Północnym, po wodach Afryki zachodniej, Oceanie Atlantyckim i Spokojnym. Na jego pokładzie podróżowali żołnierze 2 Korpusu Polskiego, Samodzielnej Brygady Strzelców Podhalańskich oraz oddziały desantowe z Francji, USA i Kanady. Warto wspomnieć, że na pokładzie Batorego przewożono również angielskie rezerwy złota, papiery wartościowe oraz 36 skrzyń z wawelskimi arrasami i innymi precjozami, które zostały ewakuowane z Polski w 1940 r. do Kanady.

Po zakończeniu wojny, statek został przekazany w zarząd armatorowi Lamport & Holt Line Ltd i pod brytyjską banderą przewoził brytyjskich żołnierzy z Bliskiego Wschodu. Jednakże, 2 kwietnia 1946 r. Batory powrócił do Gdynia-Ameryka Linii Żeglugowych S.A. W tym samym miesiącu rozpoczęto rekonwersję statku na statek pasażerski w stoczni Mercantile Marine Engineering & Graving Docks Co. S.A. w Antwerpii. Przebudowa, wydłużająca się z planowanych czterech do dwunastu miesięcy, opóźniona była z powodu groźnego pożaru, który wybuchł 26 lipca w radiokabinie statku. Sytuacja była na tyle poważna, że groziła zniszczeniem całego Batorego. Na szczęście 5 kwietnia transatlantyk wyruszył z Antwerpii przez Southampton do Nowego Jorku i ostatecznie dotarł do Gdyni 30 kwietnia.

W trakcie swojej morskiej kariery, Batory odbył łącznie 222 rejsy liniowe, przewożąc ponad 270 tysięcy pasażerów. Gdy uwzględnić także 75 rejsów wycieczkowych oraz operacji konwojowych w latach 1939-46, statek mógł poszczycić się 420 tysiącami przewiezionych osób. Służył aż do roku 1969, kiedy to zakończył swoje rejsy. Ostatnim miejscem postoju Batorego była stocznia złomowa Yau Wing Metal Junk w Hongkongu. Długi okres służby statku zakończył się w czerwcu 1971 r.

Odkrywamy historię w Muzeum Emigracji w Gdyni


Muzeum Emigracji w Gdyni to znakomita instytucja kultury miasta, której korzenie sięgają lutego 2012 roku, a drzwi dla publiczności otworzono 16 maja 2015 roku. Celem tej placówki jest zgłębianie historii emigracji Polaków oraz ukazanie bogactwa i różnorodności ich losów na przestrzeni wieków.

Zlokalizowane w historycznym budynku Dworca Morskiego przy Nabrzeżu Francuskim w gdyńskim porcie, muzeum swoją siedzibę wybrało nieprzypadkowo. Już w okresie międzywojennym ten obiekt pełnił ważną rolę jako punkt tranzytowy dla tysięcy Polaków opuszczających ojczyznę w poszukiwaniu lepszej przyszłości.

Jedną z najważniejszych misji Muzeum Emigracji jest prowadzenie działalności naukowo-badawczej oraz edukacyjnej. Wieloletnie badania i zgromadzone zbiory pozwalają przybliżyć nam historie Polaków, którzy podejmowali wyjątkową decyzję o wyjeździe w poszukiwaniu lepszych warunków życia na obczyźnie. W ramach projektu Archiwum Emigranta, placówka gromadzi i archiwizuje relacje osób, które opuściły Polskę. Te cenne materiały są dostępne w różnych formach - od relacji pisanych, przez zapisy dźwiękowe po filmy dokumentalne. Planowane jest także ich udostępnienie w Internecie oraz jako część wystaw, wydawnictw multimedialnych i drukowanych.

Ważnym elementem współpracy Muzeum Emigracji z Gdyńską Szkołą Filmową są wywiady z emigrantami oraz świadkami emigracji. Dzięki temu projektowi możemy poznać autentyczne historie i przeżycia ludzi, którzy odważyli się opuścić swoją ojczyznę w poszukiwaniu lepszego życia. To piękne inicjatywy, które ukazują różnorodność doświadczeń emigrantów oraz ich wpływ na kształtowanie historii i kultury Polski oraz innych krajów.

Ciekawostką jest również komiks "Miasto z widokiem", powstały pod patronatem Muzeum Emigracji, opowiadający o początkach Gdyni. Fabuła komiksu przenosi nas w lata 1926-1937, ukazując fascynującą historię powstawania tego wyjątkowego miasta nad Bałtykiem.

Od momentu swojego otwarcia, Muzeum Emigracji w Gdyni przyciągnęło już ponad 400 tysięcy odwiedzających, a liczba ta ciągle rośnie z każdym rokiem. W 2017 roku ponad 160 tysięcy osób zgłębiało historię emigracji, co jest dowodem na ogromne zainteresowanie tym miejscem oraz fascynację tematem.

Jeśli jesteście ciekawi losów naszych przodków i historii emigracji, koniecznie odwiedźcie to magiczne miejsce - Muzeum Emigracji w Gdyni. To inspirujące doświadczenie, które pozwoli nam lepiej zrozumieć naszą tożsamość narodową i globalny wymiar naszej historii.


Inne miejsca warte odwiedzenia: MAPA