Funicolare Locarno: Historyczna kolejka do rajskich widoków nad Madonna del Sasso

2 maj 2021

Funicolare Locarno: Historyczna kolejka do rajskich widoków nad Madonna del Sasso

Nie ma chyba milszego i wygodniejszego sposobu by dostać się do Sanktuarium Madonna del Sasso w Orselinie, które góruje nad Locarno. Mam już pewne doświadczenie w podróży podobnymi kolejkami - chociażby w Como czy Budapeszcie. Podczas mojego pobytu w Locarno, w wagonikach nie było tłoczno, ale w sezonie trzeba czekać w długich kolejkach. Uwaga! Za podróż Standseilbahn Locarno - Orselina, zapłacisz tylko gotówką a sama podróż nie jest tania. Nie masz jednak innej alternatywy, oprócz wspinaczki po schodach.

Wagonik historycznej kolejki Funicolare Locarno wjeżdżający na stację
Dlaczego krowy biegają po łąkach z zawieszonymi na szyjach dzwonkami? Dlaczego w oknach nowoczesnych budynków wciąż montuje się ciężkie drewniane okiennice? Dlaczego niektóre kolejki górskie do dzisiaj poruszają się za pomocą wiekowych mechanizmów? Bo taka jest tradycja.

Tak Agnieszka Kamińska w swojej książce "Szwajcaria. Podróż przez raj wymyślony" tłumaczy fakt używania do dziś wiekowych mechanizmów, które z pietyzmem funkcjonują także w Funicolare Locarno.

Książkę "Szwajcaria. Podróż przez raj wymyślony" możesz kupić w Empiku, a korzystając z letyshops, otrzymasz zwrot gotówki.

Historia Kolejki Locarno - Madonna del Sasso - Orselina

Wszystko zaczęło się w 1896 r. kiedy to Francesco Muschietti, Giuseppe Varenna i Domenico Rigola złożyli wniosek o koncesję na budowę kolejki linowo-terenowej prowadzącej do Sanktuarium Madonna del Sasso. Otrzymali go w następnym roku, ale ponieważ jeden z inicjatorów zmarł, a inny wyemigrował, nic się właściwie nie wydarzyło, dopóki nie utworzono nowego komitetu z inicjatywy Giovanniego Pedrazziniego. W skład nowego komitetu wszedł Domenico Rigola, jedyny ocalały z pierwszych trzech inicjatorów. Poza nim w komitecie znaleźli się Luciano i Francesco Balli. W ten sposób 19 czerwca 1903 r. powstało Towarzystwo Budowy Kolejki: Locarno - Madonna del Sasso - Orselina.

Pionowe ujęcie czerwonego wagonika kolejki Standseilbahn Locarno

Projekt budowy kolei linowej został opracowany przez Giuseppe Martinoli, inżyniera z Blenio, a projektem technicznym zajął się Bosshard, inżynier z Zurychu, odpowiedzialny m.in. za kolejkę linową w Dolder. Po zatwierdzeniu projektów, prace zostały powierzone firmie Garavatti z Varese i niezwłocznie rozpoczęte.

Stacja początkowa kolejki została zbudowana za domem rodziny Rusca. Poza licznymi ulepszeniami technicznymi, stacja początkowa nie zmieniła się od tego czasu.

Trasa kolejki o długości 813 metrów biegnie wzdłuż rzeki Ramogna i przebiega przez trzy gminy: Locarno, Muralto i Orselina. Punktem kulminacyjnym podróży jest wiadukt z jedenastoma łukami. W tym miejscu nachylenie kolejki jest najbardziej strome i wynosi ok 30%.

Koszty budowy kolejki, szacowane na 325 000 CHF, ostatecznie wyniosły 469 965 CHF.

O tym, że ludzie stojący za budową kolejki byli dalekowzroczni, świadczy fakt, że już podczas prac myśleli o jej przedłużeniu do San Bernardo i Brè. Marzenie to spełniło się dzięki kolejce drugiej generacji - Cardada Cimetta - zbudowanej w 1952 r., którą można dostać się na szczyt góry Cimetta (1670 m n.p.m.).

Nowoczesny wagonik kolejki linowo-terenowej w Locarno

Budowę linii kolejki - Standseilbahn Locarno - Orselina, rozpoczęto pod koniec 1904 r. Ukończono ją w nieco ponad rok, a pierwsi pasażerowie mogli ją przetestować już 16 lutego 1906 r.

Kolejka zaczęła działać 1 marca 1906 r. W 1907 r., czyli w pierwszym roku pełnej eksploatacji, przewieziono 116 529 osób i 611 psów. Dwa lata później liczba pasażerów wzrosła do 146 999 osób.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat, kolejka przewoziła średnio 350 000 osób rocznie.

Charakterystyka kolejki i wrażenia z podróży

  • Długość trasy: 825 metrów
  • Przewyższenie: 173 metry
  • Prędkość: ok. 12,6 km/h
  • Pojemność wagonu: 70 osób

Sama podróż to niezwykłe doświadczenie. Wagonik powoli wspina się w górę, a za oknem dachy Starego Miasta w Locarno ustępują miejsca panoramicznemu widokowi na błękitną taflę Jeziora Maggiore i ośnieżone szczyty Alp. To krótka, ale bardzo intensywna podróż w czasie i przestrzeni.

Widok z kolejki Funicolare na jezioro Maggiore i Locarno

Godziny otwarcia, rozkłady jazdy i ceny

Kolejka otwarta jest przez cały rok.

  • Przejazd w obie strony: dorośli 7,20 CHF, dzieci 3,60 CHF
  • Przejazd w jedną stronę: dorośli 4,80 CHF, dzieci 2,20 CHF
  • Rowery i MTB: 2,20 CHF (transport bez gwarancji)

Więcej informacji: www.funicolarelocarno.ch

Inne miejsca warte odwiedzenia: MAPA

GPS: 5QCX+GR Locarno, Szwajcaria